Friday, July 30, 2010

aku, megi dan aku

megi ..
satu nama yang tidak asing lagi bagi setiap budak2 yang memang duk kat hostel.
tak kire swasta, persendirian mahupun kerajaan.
dan aku..
dah duk kat hostel 6 tahun setengah kot ..
megi ngan aku adalah sejiwa ..

sekarang aku nak ajar korang cara2 masak megi ala2 asked..

1- pencarian megi yang berkualiti
semuanya bermula dari pemilihan megi yang bijaksana..
ciri2 pilihan megi aku..

-murah
-murah
-murah
-nmpk cm sedap2 sikit
-pedas (kadang2 aku beli gak ar tak pedas) seingat aku, sekali je aku beli megi perisa ayam..pastu tobat tak beli.. tak rase pape kot.. =_='
-ade cop halal

2-masa yang tepat

-dulu aku memg melantak megi ..
skang ni, aku dah berdisplin skit..
3hari sekali..baru aku mkn megi..

if aku melantak sokmo..aku rase..memg tinggal bulu roma je kot..

-mase nak makan megi..mood aku mesti kene tenang..
rilek2 gitu~

bukan time aku tengah lapa giler tahap seliper pun nmpk cam hotdog..

3-jom masak!

i-panaskan air..
time skola mnengah aku gne waterkuler jah..
skang ni..aku dah up skit..
gne heater..cap rumate aku..yg suke giler megi asam laksa ..

ii-lepas aku gigit2 plastik megi dengan rakus ..
aku baringkan megi tersebut dalam bekas sweet aku yg petak2 tu~

pastu..aku siramkan air panas dengan bersungguh-sungguh..
aku tutup.. aku biar..dalam.. 3-5 minit..

iii-lepas paling lame 5 minit..
aku tuka air die..
aku buang air megi tu..pastu, aku siram lagi dengan air panas baru ..
aku biar lagi..3-5 minit..

**aku ulang2 buat mende ni.. dalam 3@4 kali..

iiii-lepas megi aku dah kembang giler..
baru aku letak perencah die..
pastu aku gaul2 hingga sebati....

iiiii-lepas sume dah siap..
aku duk elok2..
depan aku ade..bekas megi..air panas kosong..

bace doa..makan..2@3 kali..
paham2 ar..makan megi..bole kasi botak rambut..
sbb tu kene bace bnyk2 sikit doa..

iiiiii-mase makan

mase makan..aku kunyah 40@44 kali..
sunnah nabi bro..
lagipun bole aku lame2 skit makan..

if megi time tu memg jadi sungguh..
pergh! bole menangis terharu aku..
hidung sume nangis gak~
hehehe tinggal tk masuk dlm megi tu je..

dah abes makan..bace doa pas makan..
basuh bekas..

minum air panas plak..
memg kembang tekak aku..
tapi sedap ar.. pedas+panas=meletop!

aku teringat member aku pnah cakap..
megi kan cam tak elok sgt en..
pastu die kate..
bagi pendapat die..lpas mkan megi..trus minum air banyak2...
konon2 cam cuci balek ar otak..

hahaa..smpai skang aku ikut gak ar..
tapi sejak aku gne air panas ni..
aku dah kurang skit nak cuci2 otak..
mau tinggal separuh je lidah aku..minum air panas bertubi2..

dan masak megi ni..memg melatih kesabaran aku..
sbb aku masak megi memg lame..
if aku target nak makan pukul 5
pukul 4, aku da start goreng air~
tujuan :: bile dah pukul 5, aku takde ar lapa sgt..sbb..
lame sgt tggu megi..

mcm zaman khalifah Umar la..
ingat tak cite..yang keluarga diorang ni susah..
pastu, mak die takde mende nk bagi anak2 die makan..
mak die pun masak batu...

bile anak2 die tanye..
bile nak siap...mak die kate...
"sabar.. tengok ni..belum masak lagi kan.."
smpai nangis2 mak die mak masak..cume anak2 die tak pasan..
last2...anak die tetido...

esok..bile anak die lapa lagi..
mak dia akan buat bende yang same..
giler tacing cite ni..

zaman skang..
ade kicap pun nk masuk "bersamamu"
cari la orang2 yang tak mkn lansung..
baru best...haa..

kirenye..
aku ikut konsep tu ar..
aku duk kat hostel..bukan kat rumah..
standard ar kene susah2 sikit..tggu ar aku keje..
smua kdai makan aku pegi..
skang ni..
semua bende kena jaga..
terutamanya, duit...


ngeh3..akibat kepakaran aku ni..
walaupun kat umah..aku stil gune teknik merendam..
dari masak atas api..

heee~
(n_n)

p/s : nombor roman yang iii tu..aku hapal smpai no 3 je...hehehe..len tak tak tau..

pepatah asked :::  seutas megi pun rezeki .

2 comments:

Anonymous said...

maggi boikot.. israel ;)

asked said...

toink ibnumuaz~

(n_n)

dalam proses untuk memboikot..
cari jename lain.. (n_n)v